Zijn

Soms duurt het een mensenleven lang of nog langer voordat je gaat beseffen dat je niet tevreden kunt worden. Met sleutelen aan jezelf in ieder geval niet, zelfs niet met meditatie. Laatst vroeg ik aan iemand waarom hij mediteerde en hij zei: 'Ik probeer mijn geest leeg te maken om met mijn Boeddha-natuur in contact te komen'. Hij vertelde ook dat hij laatst een visioen van Boeddha had gehad. Of ik dit geloofde? Absoluut, je kunt ieder visioen zien dat je wilt zien. Al wil je God zelf zien je geest zal hem laten verschijnen.Maar denk je dan tevreden te zijn?. Zodra je meditatie gebruikt om ergens anders te komen blijf je wachten en loeren op kansen die zich mogelijk in de toekomst voordoen. Hoe je op een andere manier kunt mediteren? Gewoon de gedachte opgeven over hoe je zou moeten zijn en al je pogingen om in de toekomst anders te worden staken. Dan val je terug in het hier-en nu, in zijn .Door terug te keren naar het huidige moment sta je jezelf toe te zijn wie je bent. Op dat moment heb je niets meer nodig omdat je ontdekt dat alles er al is en dat je er al bent .Dan verdwijnen al je wensen en verlangens, onrust en spanningen en voel je je tevreden en gelukkig. Of dat echt zo is? Ja natuurlijk, want hoe kun je nog langer ontevreden en ongelukkig zijn als er niets meer te verlangen, te wensen , te veranderen of te verbeteren is